Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, May 17, 2012

Ajaibnya hibah dari Allah Al Wahab..

Keperluan program-program yang baik terhadap bantuan dana dan kewangan sering menziarahi saya..mohon dihulurkan walau sedikit asalkan ikhlas, bantuan untuk menjayakan program yang mereka rancangkan. Alhamdulillah.. setakat yang mampu, saya kongsikan apa jua yang ada.


Antara keperluan yang perlu kita sama-sama tunaikan ialah memberikan sesuatu apabila ianya diminta... jika ada mana-mana pihak yang meminta bantuan, adalah menjadi keperluan untuk kita kongsikan atau hulurkan apa sahaja yang mampu. Cumanya, saya dahulu pernah berkira apabila ada wajah-wajah yang ‘suspicious’ meminta bantuan yang saya anggap tidak manasabah (seperti anak-anak pelajar yang meminta derma sekolah di pusat membeli belah atau mereka yang bergerak dengan surat yang di laminate kan membenarkan mereka mengutip derma).

Berkongsi kemampuan kewangan dengan mereka yang memerlukan perlu didahulukan untuk mereka yang perlu menyambung hayat iaitu memberi bantuan pada individu yang lapar... bantuan pada organisasi boleh dihulurkan terus ke organisasi; tidak perlu melalui orang tengah.

Antara keajaiban dalam kehidupan ini yang datangnya berulang-ulang sebagai pengalaman ialah... apa sahaja yang pernah saya berikan, ‘ia’ biasanya datang semula kepada saya dalam bentuk-bentuk yang tidak saya duga . Mungkin datang kembali dalam bentuk wang yang pernah dihulurkan, atau juga kembali dalam bentuk pelbagai wajah kebaikan atau manfaat..... serta apa jua nilai tulus yang dikongsikan dalam suatu dimensi yang kita sebut sebagai kehidupan.

Mungkin sebelum ini saya sekadar menganggapnya seperti kebetulan... namun apabila dimuhasabah semula; saya membenarkan janji-janji Allah bahawa apa yang kita berikan atas niat yang suci dan ikhlas keranaNya, digantikan Allah dengan pulangan atau ganjaran yang lebih baik.

Pernah saya berjanji menghulurkan sejumlah peruntukan untuk menaja keperluan suatu program... namun terkejut apabila julatnya begitu jauh melebihi anggaran... namun Allah izin tiba-tiba, saya menerima pula pulangan zakat tahunan yang terlebih bayar yang nilainya jauh melebihi dari janji tajaan yang saya janjikan. Allahuakbar.... Sesungguhnya usaha yang benar dan suci niatnya, Allah jualah yang mencukupkan segala kekurangan...

No comments: