Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, March 19, 2012

Saya masih belum tunaikan tanggungjawab berda'wah...

Setiap kali membaca dan menghayati ayat-ayat Allah mengenai tugas dan peranan kita untuk menyampaikan khabar gembira dan menakutkan iaitu amar ma'ruf dan nahi munkar.... ingatan saya sering terlontar pada tazkirah yang mengingatkan kita tentang salah tanggap amalan da'wah yang perlu kita tangani.

Saya sebelum diperingatkan sedemikian, sering menyangka bahawa tugas kita cukuplah seperti yang dimaklumkan dalam surah alkafirun iaitu untukmu agamamu dan untukku agamaku (lakum dinukum waliyadin)... saya juga berpendapat dalam dunia yang penuh dengan sistem serta agama di negara ini masing-masing telah mempunyai pengurusan masing-masing; dan di sana sudah ada jabatan da'wah serta jabatan yang mengendalikan hal ehwal agama islam; maka tugas dan tanggungjawab da'wah bukan tugas saya..

Namun, tazkirah yang begitu menyentuh dan membuka minda/ hati saya ialah... sarjana berkenaan mengingatkan tatkala ketika berhadapan dengan Allah nanti iaitu ketika kita dihisab... adakah kita yakin dengan amalan yang kita lakukan sekarang ini... bahawa tempat kita memang di syurga? Namun..percayalah, kafirin yang dijanjikan Allah dengan neraka serta dihumbankan dalam ruang sengsara penuh azab itu, dalam neraka yang tiada jalan keluar...yang azabnya semakin pedih dan menyakitkan dari masa ke semasa.. yang makanan dan minumannya menjijikkan..; kafirin itu akan mencari apa sahaja alasan termasuk meng'implicate'kan diri kita yang muslim ini untuk melepaskan diri mereka dari neraka! Rasa takut pula tatkala memikirkan bahawa kita mungkin dijadikan sebab mereka itu kekal kafir lantaran kita tidak berbuat apa-apa...lalu kita tidak dibenarkan ke syurga (Ya Allah jauhkan kami dari keadaan ini)..

Saya sebahagian dari muslim hari ini yang masih lesu dan lesi dalam menyemarakkan kalimah-kalimah Allah dan anutan sunnah dalam medan da'wah.. Saya mohon taufik dan kekuatan dari Allah untuk memulakan sedikit demi sedikit apa yang termampu saya lakukan..

Ya Allah tunjukkan kami jalan yang benar sebagai muslim beriman yang Engkau redhai...anugerahkan kami taufik untuk melaksanakan hidayah bekenaan dan berkongsikannya dengan manusia sejagat...

No comments: