Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, August 19, 2011

Memanfaatkan 10 Ramadhan terakhir...

Rahmah dan kasih sayang Allah utk kita semua nyatanya sangat luas dan tidak terbatas. Kehadiran 10 ramadhan terakhir yg kita nanti-nantikan, moga dapat dimanfaatkan sebaik-baiknya.

Jika dalam usia-usia sebelum ini saya manfaatkan akhir ramadhan utk berkira-kira menyediakan persiapan serta menghitung hari menjelangnya Aidilfitri, namun selepas memahami 'berharga'nya 10 Ramadhan terakhir dalam kehidupan sebagai muslim..saya berdoa moga Allah izin utk saya dapat memanfaatkannya dengan kesungguhan ibadat serta menjauhkan perkara-perkara yang melalaikan. Pertama kali dalam sejarah, saya mengambil cuti panjang sempena 10 Ramadhan terakhir (walaupun saya hampir terlupa sebenarnya ada tugasan yang perlu diselesaikan)...

Moga fokus beribadah kita ini, diskopkan perspektifnya terhadap diri kita sendiri. pandanglah pada hati dan diri...sejauh mana kesungguhan amalan kita ini dibina dan dilakukan atas rasa taqwa dan ikhlas...semata-mata mengharap keredhaan dan 'pandangan' Allah semata-mata.

Pembacaan Al Quran yang berulang-ulang benar-benar memberikan kesan pada jiwa...apatah lagi apabila ianya dilakukan dengan menterjemah dan men'internalisikan' dengan kehidupan. Bagi saya, itulah yang lebih utama untuk kita dahulukan dalam kehidupan dalam ramadhan ini dari kita berkejar untuk turut serta dengan majlis khatam quran. Jujurnya...saya tidak faham mengapa majlis khatam quran perlu diadakan...apakah rasional majlis itu dan di mana teladan sunnah yang memberi petunjuk untuk ianya diadakan...?

Sahabat-sahabat Rasulullah SAW dahulu menghabiskan waktu seminggu untuk mengkhatamkan Quran yang mana ia kemudiannya diulang-ulang semula seterusnya..tanpa majlis khas berkhatam... sedangkan saya pula terkial-kial untuk cuba menghabiskannya dalam tempoh berbulan.

No comments: