Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, August 3, 2011

Tentang UKHUWAH

Ukhuwah didefinisikan sebagai saudara 'seibu sebapa' yang diikat oleh keterikatan aqidah. Ia mengikat kemuliaan kasih sayang, mengutamakan individu yang diiktiraf sebagai saudara seikhwah, keperluan utk kita pertahankan jiwa, nama dan maruahnya serta menutup keaifannya.

Saya mengenal erti dan terjemahan ukhuwah seawal usia 15 tahun. Ada antara ukhuwah yang pernah mengikat sanubari demi menyahut intisari da'wah dan amalan muslim itu berkekalan hingga ke saat ini meski sebahagiannya kini hanyalah kenangan yang mengujakan. 
Ada insan yang saya kembali temuinya, sama-sama mengikat kembali hubungan yang pernah terputus akibat logistik masa, ruang dan peluang. Ada juga yang baru saya kenali... pada hatinya saya berkongsi segenap rasa yang pernah saya lalui dalam medan da'wah ini.

Namun, pengalaman saya mengajar untuk berhati-hati dengan sesiapa juga serta tidak menaruh expectation yg terlalu tinggi. Meski paranoid atau berburuk sangka itu sama sekali tidak dibenarkan, namun tidak salah untuk kita berhati-hati dalam apa jua yang kita lakukan. 
Saya beberapa kali pernah terduduk kecewa dengan hasilan masalah dari konflik yang tidak diduga, akibat menaruh harapan kethiqahan (trust) dari satu lafaz yang disebut ukhuwah. Ya.. nyatanya manusia sebahagiannya begitu kompleks pendekatan dan tafsirannya. Kita ini tidak pernah sama dalam meluahkan citarasa, apatah lagi tatkala khilaf diharuk was-was syaitan lalu cemburu, irihati dan dendam.
Ukhuwah terbina atas naluri ikhlas dan tidak mengharap balas dan belas. Bukan lakonan, paksaan atau disandarkan pada 'udang sebalik batu'. Sesungguhnya saya mengharap dan rindu pada ukhuwah yang bersih dan mulia serta ikhlas kerana Allah. 
Atas keterikatan itu, saya yakin tidak didiskriminasikan ... baik pada lafaz salam, bicara yang dikongsi mahupun pada doa dan juga senyuman. Moga Allah terus melimpahkan rahmatNya untuk kita mengikhlaskan diri dalam menterjemahkan ukhuwah dalam kehidupan...

No comments: