Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, July 8, 2011

ESOK yang belum tentu kita jumpa....

Esok yang datang...adalah antara realiti ghaib yang tidak pernah kita ketahui tentangnya. Satu perjalanan yang belum pasti kita jumpa... dan semua kita nyatanya tahu dan sedar bahawa itulah realiti esok yang belum tentu datangnya.

Andai hari ini kita mampu sujud...mampu tersenyum...mampu mengisi waktu-waktu dengan kebaikan dengan izin dan rahmat Allah, sesungguhnya itu semua belum tentu mampu kita lakukan pada esok yang fitrahnya bakal datang.

Kita yang masih diizinkan sihat ini sering dilalaikan dengan nian harapan yang tidak berkesudahan...tentang apa yang kita impikan, apa yang kita kejar dalam kehidupan dan pada apa yang kita harap menjadi kenyataan. Terkadang juga, ada perkara-perkara penting yang sangat utama untuk kita berikan perhatian, tapi kita tangguhkan lantaran menyimpan perasaan bahawa masa esok itu masih ada dan wujudnya masih panjang untuk kita.

Antara perangkap-perangkap syaitan ialah mencenderungkan hati untuk terus bertangguh... dan melewatkan niat-niat baik untuk menjuruskan diri dalam kebaikan. Syaitan yang sudah pasti tempatnya di jahannam...berusaha dengan begitu kental (ia wujud di sisi kita dalam apa jua yang kita lakukan...mohonlah perlindungan dari Allah dari godaan dan hasutannya) untuk memaksimakan manusia-manusia yang bakal mengiringnya ke petaka azab yang tidak berkesudahan itu.

Tidak siapa antara kita yang tahu apa yang bakal diisi oleh esok-esok yang mendatang. Dan tak siapa juga pasti apakah esok yang mendatang itu bakal kita temui. Kesemua pengetahuan dan ketentuan milik Tuhan yang telah menciptakan kita...itulah Allah yang Maha Pencipta dan Maha Berkuasa.

Sama-sama kita isikan dan bina kehidupan dengan nilai-nilai dan kualiti yang mesti dimiliki sebagai muslim; sama-sama berdoa untuk ke syurga serta menjauhi neraka. Ketentuan syurga untuk mereka yang berat timbangan amal kebaikannya adalah juga dengan rahmat dan izin dari Allah.

Moga kita tidak meremehkan hari pembalasan dengan angan-angan tentang hari esok yang belum tentu datang.....

No comments: