Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, July 14, 2016

Kita semua perlu faham dan amalkan alquran...

Ramadhan baru saja berlalu. Sejauh mana pengisiannya...hanya diri masing-masing yang dapat menjawabnya. Dan Allah SWT jua yang Maha Mengetahui nilai amalan yang merupakan pengisian ramadhan itu merupakan amalan yang diredhaiNya atau sekadar berterbangan sia-sia...

Sejak akhir-akhir ini...saya banyak memikirkan komitmen kehidupan dengan pemahaman isi alquran. Betapa kurikulum kita, jauh dari seimbang dalam melestarikan isi-isi alquran itu dalam konteks kebijaksanaan ilmu serta isi-isi penting untuk dihayati dalam kehidupan.

Sering saya bertanya..bagaimana mungkin para sarjana masih tersasul memilih jalan rasuah atau penyelewengan dalam penerbitan bahan ilmiah; atau juga di kalangan mereka yang tahap pendidikannya begitu tinggi , namun akhlak dan amalan tersasar jauh dari menepati apa yang sepatutnya.

Kita hanya ada dua pilihan; untuk kembali pada apa yang Allah perintahkan atau sukahati memilih jalan sendiri. Demikianlah...saya akhirnya beroleh jawapan pada persoalan-persoalan yang menyendat perasaan. Ilmu tanpa iman...tersadai dalam satah tidak bermakna, dan sia-sia.

Sempat juga saya membelek teks bahasa arab persekolahan...hati saya dirundung duka lantaran menyedari bahawa sebahagian anak-anak pelajar hari ini hanya mempelajari bahasa itu untuk lulus periksa. Yang akhirnya tidak ke mana.

Teks bahasa arab itu tidak memampukan mereka memahami teks alquran, hadith mahupun teks-teks agama penting di dalam bahasa arab.

Ya..tugas kita juga untuk melestarikannya. Moga ada jalan yang dimudahkan Allah untuk diperbetulkan itu semua.

No comments: