Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, July 14, 2014

Melalui ramadhan dengan kebaikan-kebaikan yang diizinkan Allah SWT..

Sering saya membuat kesilapan apabila menyandarkan kejayaan sesuatu usaha secara 'absolute' kepada usaha dan inisiatif sendiri. Ada waktu saya terlupa bahawa seseuatu perkara itu tidak akan berlaku melainkan dengan izin Allah SWT.

Setiap kebaikan, ibadah, usaha dan apa sahaja manfaat yang diusahakan…merupakan sesuatu yang hanya berlaku dengan izin dari Allah SWT. Ia bukan kerana kita yang melakukan atau merancangnya semata-mata..!!

Ramadahan ini sebenarnya lebih bermakna apabila kebaikan dan usaha yang dilakukan dengan izin Allah dikongsikan kebaikannya dengan semaksima insan yang boleh memnfaatkan kebaikannya. Sebelum ini saya 'mengeluh' apabila tugasan rutin saya yang semakin bertambah semasa ramadhan. Tidak cukup dengan rutin sedia ada, pelbagai semakan, kertas kerja baru, diskusi mahupun nota-nota kuliah perlu dibuatkan penambahbaikan…

Dalam usia yang semakin mengikat stamina ke paras yang tidak seperti di waktu-waktu 'muda' dahulu, banyak kali juga saya bagai tercari-cari sumber kekuatan untuk saya terus 'menapak'. Tidak cukup dengan kelemahan diri…namun batasan dari konflik insan-insan yang terkadang mengganggu pahala puasa turut menyambar peluang-peluang kedaifan diri untuk saya layu tidak konsisten.

Zikrullah, kebaikan-kebaikan sesama insan, tadarus, penghayatan, 'hands-on' yang menepati dimensi quran dan sunnah, tazkirah, hafazan, ziarah, nasihat, menghindar diri dosa berbohong, umpatan dan penghinaan…dan tuliskanlah pelbagai lagi kebaikan-kebaikan yang kita harapkan. Bahawa itu semua adalah kebaikan yang berlaku dengan izin Tuhan Rabbul Jalil; dengan membanyakkan doa dan sandaran tawakkal yang kita serahkan sepenuhnya kepadaNya...

No comments: