Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, March 1, 2014

Surah Al Munafiqun

Saya yang dahulunya jarang mempedulikan karakter seorang munafik, atau juga tidak mahu memikirkan akan kemungkinan itu mungkin wujudnya dalam diri sendiri.

Sesungguhnya saya begitu 'terduduk' apabila memahami bahawa mereka yang meremehkan ciri-ciri munafik atau merasakan dirinya bebas dari munafik itulah sebenarnya merupakan ciri seorang munafik.

Saya membuka lembaran kitab dan tazkirah. Pada fakta-fakta yang sebenarnya selama ini saya ambil mudah dan tidak pernah merasakan bahawa diri saya sendiri sebenarnya yang perlu terlebih dahulu menghisab kedudukan diri. Saya juga yang seharusnya tidak mem'pointing'kan sesuatu kesalahan untuk dilambakkan pada orang lain. Indikasi seorang munafik itu pula bukan modal kita melabelkan orang lain atau memberikan hukuman triburnal pada sesuatu kelompok!!

Prosiding menyiasat kemungkinan berlaku penipuan dalam peperiksaan ini sangat meletihkan.. Salah satu dari ayat surah Al Munafiqun ini merakamkan bahawa karakter munafik itu wujud kerana seseorang yang mempermainkan keimanan iaitu sekejap beriman namun kemudian ingkar menjadi kafir. Diri yang wujudnya sekejap beriman kemudian mendustai keimanan itu menyebabkan terhijabnya hidayah dan dijerumuskan pada kehinaan manusia yang tidak diampunkan Allah dan bakal tidak dipandang oleh Allah SWT semasa di akhirat nanti...

Saya doakan anak-anak termasuk anak-anak pelajar saya semuanya dibukakan hati oleh Allah SWT untuk beriman dengan keimanan yang sebenar-benarnya..

No comments: