Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, March 15, 2014

Sebuah keluhan, pelajar itu dan nilai sebenar seorang diri...

Hati saya terbuku seketika.. nota yang berisi keluhan, sindiran, tempelak, komplen , rungutan dan pelbagai keluh kesah mengenai sikap anak-anak pelajar di kampus tempat saya menumpang berkongsi ilmu itu terasa hangat menggigit naluri tatkala membacanya. Saya tidak tahu apa objektif sebenar nota itu di whassap kan.. dibincangkan penuh perasaan, panjang lebar serta 'menghentam' pula sebahagian pendidik yang dikatakan tidak cekap mendidik anak-anak peajar itu.
Rungutan menyakitkan mata dan hati tatkala membacanya itu bukan perkara baru. Saban tahun ke tahun, lagu yang sama didendangkan... dibentang dan dibincangkan. Tercari-cari juga cadangan usaha untuk memperbaikinya dari individu yang begitu hebat menghentam, sayangnya cadangan itu tidak 'pernah' ada di alam nyata. Sebaliknya pelajar-pelajar itu terus diremehkan, dipersenda malah pensyarah yang mengajar sebelum itu turut dipersalahkan dengan natijah yang dikatakan 'membengangkan' mereka..

Saya bukan pendidik yang sempurna. Apatah lagi jika kita himpunkan segenap ilmu perubatan dan kesihatan ini untuk digarap secara keseluruhan. Tidak mampu rasanya utk saya meng orientasikannya kepada pembentukan sikap, amalan dan tingkahlaku pelajar secara 'perfect ten' dalam score knwledge yang begitu excellent. Pasti sebagai insan, ada masa kita ingat dan ada masa kita terlupa. Peranan kitalah juga sebagai pendidik untuk saling ingat mengingati, untuk mengambil bahagian dalam pembangunan ilmu, sahsiah dan juga pembentukan professional yang kita harapkan. Bahawa saya juga yang kadang-kadang terlupa tatkala diuiji penuh emosi.. memerlukan pesanan demi pesanan untuk selalu 'dekat' di sisi Allah..
Pelajar yang saya kongsikan ilmu ini.. adalah anak-anak saya juga sebenarnya. Mereka ini adalah insan seperti saya ...bukan seperti objek tanpa akal untuk terus dikritik, diumpat, di'hina' atau direndah-rendahkan.
Masalah disiplin wujud di mana-mana. Bukan sekadar diperingkat pelajar, namun begitu prevalen di kalangan professional dan elit yang lain. Tinggal lagi pada kedudukan mana ianya boleh diperbaiki atau ditegur..

Aura mendidik kaku dan beku jika kita mendidik tanpa kasih sayang sebagai insan. Apatah lagi apabila konteks bimbingan itu digarap dengan penuh 'meluat', dendam mahupun kebencian..
Kedudukan hati yang terbuku, terlerai juga manganyam tenang tatkala saya mengingati semula bahawa.. anak-anak pelajar itu sebenarnya adalah sebahagian 'masa depan' saya. Itulah konotasi 'amalan' yang bakal saya bentangkan semasa dibangkitkan berhadapan dengan Allah swt. Sentuhan kasih kerana Allah, lahir dengan aura ikhlas pasti sampai ke hati.. Diterima kerana Allah dan ikhlas keranaNya..

Kita adalah komposit pd apa yg kita niatkan, sebut, dan amalan yg dilakukan..

No comments: