Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, February 26, 2013

Jangan bandingkan diri dengan sesiapa..

Setiap diri mengetahui... apa yang menjadi idaman mahupun cita-cita yang tersemat di sanubarinya. Fokus mencapai hasrat yang terpendam, objektif kehidupan mahupun apa jua yang dianggapnya sebagai sumber kebahagiaan.

Namun, mementingkan diri sendiri dalam usaha merealisasikan sesuatu hasrat bagi saya merupakan suatu yang sangat menyakitkan perasaan. Begitu nanar auranya, apatah lagi bila ianya dikaitkan dengan erti persahabatan dan persaudaraan sesama muslim.

Seseorang individu mungkin tanpa sedar, tidak malu menonjolkan dirinya untuk tampil hebat. Dalam masa yang sama, begitu tertekan untuk bersaing dengan individu yang dicemburuinya. Nyata sekali, apabila pahala kebaikan dipandang remeh dan tidak relevan dalam hasrat untuk mencapai sungguh-sungguh hajat di hati...menjebakkan seseorang dalam lemas perasaan untuk mengatasi tandingan yang dianggap batu penghalang kecemerlangan dirinya.

Bentangan pelbagai dimensi mahupun pilihan untuk seseorang memilih kebaikan mahupun kekejian... sentiasa pada setiap saat datang menguji insan. Terpulanglah... bagaimana perspektif yang dipandang atau mahu dipilih. Tidak perlu membandingkan diri dengan sesiapa...

Apapun bagi saya... jangan pula kebaikan insan lain diterjemah sebagai umpan untuk mengumpul KEKAYAAN....

No comments: