Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, September 28, 2012

Prolog sebuah kembara...


Saya lalui awal tahun ini dengan dugaan yang begitu menghambat jiwa. Berbekas dan sarat dengan kepayahan yang sukar dilupakan. Kedukaan yang melontarkan hati dan diri pada batas untuk menyimpan kesilapan tersebut walau secara umum telah saya maafkan.

Ujian demi cabaran...yang kadang-kadang sebahagiannya tidak saya fahami pada mulanya...namun 'ada cahaya' akhirnya datang melepaskan kekaburan yang diizinkan Allah sebagai penyelesaian. Melalui pengalaman, saya membenarkan realiti di mana memaafkan itu relatifnya mudah namun kesan yang tertinggal di dalam jiwa kadang-kadang gagal merelakan maaf itu berlaku secara total.

Mereka yang munafiq serta memiliki sifat-sifat nifaq adalah antara yang dibenci Allah SWT. Mereka yang munafiq secara jelas dinyatakan oleh Allah akan ditempatkan di neraka yang paling bawah (An Nisa' ayat 145). Saya jelasnya jarang mengambil endah tentang sifat-sifat nifaq...menyangkakan diri bukan merupakan golongan sedemikian. Namun, tazkirah dari insan yang saya kasihi benar-benar membuatkan saya tersentak..."Mereka yang merasakan bebas dari sifat nifaq.. itulah sebenarnya merupakan sifat nifaq".

Dalam kemelut berhadapan dengan ujian serta cabaran, saya menerima sebuah buku tanda hati mengenai Haji, dari seorang Professor yang juga merupakan bekas guru saya. Dalam masa yang lebih kurang sama juga, Allah mendatangkan "jemputan' buat saya hadir sebagai tetamuNya dalam ibadah haji tahun ini... Allahuakbar, satu hibah kurniaan yang benar-benar merupakan kejutan buat saya.

Uniknya, penjelasan buku berbahasa Inggeris itu sangat ringkas namun padat dengan isi yang perlu difaham dan diterjemahkan dalam hati dan amalan sebagai persediaan menunaikan ibadah haji. Fokus tentang bekalan-bekalan penting dalam sebuah perjalanan suci buat mendekatkan hati dan diri dengan Rabb yang Maha Agung.

Persediaan menghadapi kembara ini saya kerahkan seadanya. Jauh di sudut hati... masih banyak rasanya yang tidak mampu ditela'ah secara mendalam. Hari demi hari dengan pelbagai rentetan yang menduga hati itu, membuka lembaran kefahaman tentang sifat-sifat nifaq yang mesti saya tinggalkan. Labbaikallahumma labbaik....


1 comment:

sepenuhjiwe said...

moge dipermudahkan sgala urusan ummi disana...