Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, February 3, 2010

Tentang amalan BERSALAM...

Sebetulnya saya tidak pasti amalan sunnah yang benar mengenai amalan bersalam; cuma dalam catatan ini saya ingin menyentuh tentang bersalam antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim.

Antara perkara yang menyebabkan saya tidak selesa ialah apabila berlaku keadaan di mana perlakuan antara bersalam lelaki-wanita bukan muhrim dianggap sebagai perkara yang biasa.

Pernah seseorang memberitahu...dirinya mempunyai agenda lain yang lebih besar untuk difikirkan dari memikirkan soal bersalaman antara yang bukan muhrim ini (yang sefaham saya adalah sesuatu yang dimurkai di sisi Allah)...

Amalan dalam bidang profesional pula menganggap ianya adalah amalan persahabatan dan menunjukkan kita saling hormat dan menghormati. Ia juga memberikan petanda keterbukaan kita terhadap rakan seperjuangan dalam bidang perubatan tanpa mengira batas agama dan bangsa.

Saya berpendapat, amalan hormat-menghormati sebagai sahabat ialah memelihara persahabatan melalui sikap yang bertanggungjawab, memenuhi amanah serta tidak 'menikam dari belakang'. Bersalaman hanyalah rhetorik fizikal namun kefahaman yang perlu di'internalisasi'kan jarang sekali yang mencapai darjah ukhwah kerana Allah SWT.

Saya sering terperangkap dalam dilemma...antara memalukan orang lain (yang biasanya lebih dihormati darjatnya) yang ingin bersalaman dengan saya (jika saya menolak) atau meneruskan sama bersalaman (walau terlarang) demi ingin menjaga hatinya. Apatah lagi jika seseorang itu berpangkat atau mempunyai kedudukan elitus dalam masyarakat.

Saya kagum dengan seerah tentang Keluarga Yaseer iaitu antaranya Sumaiyah...yang rela dibunuh tanpa sedikitpun takut demi menegakkan akidah yang diyakininya. Setiap kali saya 'terpaksa' bersalaman dengam manusia yang haram bagi saya menyentuh mereka...saya sering teringatkan kekentalan jiwa Sumaiyah. Betapa seorang hamba yang dipandang hina tetapi mempunyai akidah dan keyakinan yang sangat bersih dan mulia.

Pembacaan buku "Patience dan Gratitude" - terjemahan tulisan Ibnu Qaiyyim..beserta dengan larangan tegas yang saya faham melalui teguran demi teguran...hanya dengan izin Allah jua saya akhirnya mampu berdiri dengan keyakinan sendiri untuk tidak lagi menyambut salaman seseorang yang memang bukan muhrim saya. Biarlah siapapun...saya yakin bahawa manusia itu hanya manusia; pangkat dan darjatnya tidak akan mampu mengatasi kebesaran dan kekuasaan Allah SWT.

Biarlah saya dipandang rendah(asing) kerana amalan yang disifatkan mungkin tidak kontemporari...Allah lah Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

No comments: