Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, February 21, 2010

Ilmu adalah isi kehidupan bukannya suatu objektif....

Saya tidak akan lelah untuk terus mengingatkan terutama diri saya dan jua sesiapa sahaja yang akan terus memperkatakan tentang pentingnya kecemerlangan di dalam ilmu. Kecemerlangan ilmu yang sebenar adalah merupakan sandaran untuk memandu kehidupan seseorang ke arah mana matlamat yang hendak dicapainya.

Menuntut ilmu pada hakikatnya bukanlah untuk menyandarkan kecemerlangan sebagai objektif, tetapi mengambil isi ilmu yang perlu diterjemahkan di dalam kehidupan.

Konteks ilmu yang dipelajari...memisahkan diri dari batas tidak tahu kepada tahu...mengingati ilmu tersebut untuk diamalkan seterusnya menjadi panduan dalam amalan.

Mesyuarat yang saya hadiri tadi terus melayan persoalan berulang-ulang yang terus menuding jari pada guru-guru dan sekolah apabila isu kecemerlangan terus menerus menjadi rhetorik perbahasan.

Anak-anak perlu dibimbing dalam suasana kondusif dan sinergi hasil dari usaha guru-guru dan ibubapa. Anak-anak adalah diajar menjadi manusia...berteraskan akidah dan berakhlakkan amalan sunnah...yang akhirnya memanusiakannya untuk berfungsi sebagai manusia...

Bukan dirobotkan dengan soalan-soalan atau budaya peperiksaan untuk sekadar dinobatkan sebagai 'manusia cemerlang'.

No comments: