Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, February 13, 2010

Perihal mendalami sesuatu ILMU...

Terdapat pelbagai jenis ilmu, apa yang diajar di dalam kelas biasanya menurut struktur kurikulum sesuatu program.

Terdapat juga ilmu bermanfaat yang mana kegunaannya mencakupi apa yang diperlukan di dalam kehidupan.

Ada pelajar saya yang bertanya...Dr., penting ke saya tahu tentang ini, sedangkan saya tak nampak kegunaannya apabila saya sudah bekerja nanti....dan ada juga yang bertanya..."penting sangat ke Dr. fakta tentang itu dan ini; kan kalau dah kerja nanti kita boleh merujuk pada nota dan garispanduan..."

Mentaliti kebanyakan mereka ini secara umum terbahagi dua...iaitu yang jelas tentang objektif pembelajaran dan bersungguh mempelajari apa yang diajar, dan satu lagi yang sering ponteng ke kelas tetapi mengharap untuk mendapat markah yang tinggi di dalam peperiksaan...dengan cara yang paling mudah.

Mereka yang tergolong dalam kumpulan kedua inilah yang biasanya mempersoalkan itu dan ini...kadang-kadang kelihatannya meremehkan sesuatu pengetahuan demi menegakkan pendirian mereka dalam mencapai matlamat yang disandarkan walaupun ilmu yang dikuasainya masih lemah dan tidak berstruktur...

Secara umum, ia disebabkan kerana mereka ini sering ponteng dan tertinggal kelas, lalu kefahaman yang dangkal menyebabkan cara pemikiran mereka berserabut serta gagal menghujahkan fakta menurut skop teknikal yang dikehendaki.

Apabila gagal menjawab soalan peperiksaan atau latihan...maka keluarlah soalan..."penting ke Dr. fakta ini untuk saya hafal dan pelajari...? Saya rasa ianya tak relevan bila saya dah bekerja nanti...."

Belajarlah sesuatu ilmu demi kebaikan dunia dan akhirat...semua yang dilakukan akan dikembalikan ke sisi Allah SWT; fokus ilmu di dalam kelas memberikan idea penyelasaian masalah bukan seperti mengajar kakak tua yang tidak tahu menggunakan akal.

No comments: