Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, March 5, 2019

Bagaimana merujuk makna perkataan dalam Quran

Kita mempunyai Quran terjemahan, atau juga merujuk tafsir-tafsir sedia ada yang diterjemahkan ke Bahasa Inggeris atau Melayu.

Namun, selepas mempelajari Bahasa Arab, saya menyedari ianya bagai membersihkan kanta cerminmata yang selama ini berkabus. Memahami makna perkataan demi perkataan dalam ayat-ayat AlQuran adalah pengalaman yang menakjubkan..

Bagaimana kita boleh melakukannya..

1. Apabila kita membaca Alquran, kadang-kadang kita tak pasti bentuk perkataan yang sedang kita bacakan. Bahasa Arab sangat menakjubkan kerana ianya super padat, indah dan terjemahannya begitu mengkagumkan. Jika kita tak pasti bentuk perkataan berkenaan, boleh rujuk ke laman web Corpus Quran, click word by word.



2. Click word by word; dan pilih Surah serta nombor ayat.


3. Click 'Go'; Kemudian kita boleh lihat perkataan yang kita cuba cari maknanya



4. Click pada perkataan tersebut; dan kita akan dibawa ke laman yang menjelaskan asal huruf perkataan tersebut dan ia terdiri dari bentuk tatabahasa yang mana..sama ada nama, perbuatan atau partikel (seperti penyambung ayat dll)



5. Contoh di atas, perkataan yang saya cuba cari berasal dari 3 huruf iaitu ر ه ق.

6. Kita kemudian boleh proceed mencari makna perkataan melalui kamus arab online@ ejtaal.net atau melalui laman aratools.com atau laman almaany 




7. Atau boleh download Kamus Bahasa Arab untuk Fahmi Quran



Cubalah...




No comments: