Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, January 2, 2019

Tentang membanyakkan Doa..

Antara insan yang paling saya ingati sejak saya kecil dahulu adalah jiran arwah ayah dan ibu saya yang kami panggil sebagai 'Kak Esah'. Nama beliau yang sebenar ialah Aisyah...namun hingga kini, nama Kak Esah itulah yang lebih kami kenali.

Beliau sekeluarga tinggal berjiran dengan kami ketika tinggal di Majidee dahulu. Merupakan jiran yang sangat baik. Sehinggalah mereka berpindah ke beberapa tempat yang lain, kami pula sering bertandang menziarahi beliau sekeleluarga, Ibarat melepaskan rindu untuk saling berborak dan bertanya khabar, namun saya ingati saat-saat itu sebagai kenangan yang sangat indah. Biarpun kami ketika itu dalam keadaan yang masih jauh dari berpengalaman, namun tidak pernah ada sesuatu yang yang bagi saya merupakan perkara yang sering tidak disukai oleh kanak-kanak seusia saya yang beliau lakukan. Beliau biasanya akan melayani kami sebaik-baiknya.

Satu amalan beliau yang paling saya ingati ialah..setiap kali berjumpa dengannya, dia pasti mengucapkan perkataan yang baik-baik serta mendoakan dengan doa-doa yang sangat mententeramkan hati saya ketika itu. Tidak lain yang saya ingati apabila membacakan doa untuk seseorang dari satu amalan yang saya contohi dari apa yang sering dilakukan oleh Kak Esah.

Moga Allah sentiasa merahmati beliau dan memberkati kehidupannya sekeluarga. Aamiin..

No comments: