Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, October 25, 2015

Tentang jalan kembali pada ISLAM...

Kala hati 'terpanggil' untuk kembali. Kembali pada fitrah diri. Terpanggil mendekati jalan untuk pulang menginsafi diri. Pulang ke pangkuan keredhaan Allah, pulang menjalani hidup seoptimanya sebagai muslim.

Lalu hati mencari jalan yang dikatakan dekat kepada Tuhan. Tuhan yang Maha Menciptakan, Maha Pengampun, Maha Menganugerahkan segala-galanya. Pengisian hati dan diri yang perlu seiring dengan nama sebagai muslim.

 "….Dia memberikan petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus" Al Baqarah maksud ayat 142.

Hidayah kembali ke jalan kehidupan yang diredhaiNya adalah milikNya. Mudah-mudah Islam yang kita pilih itu adalah Islam yang memepertemukan kita dengan kebenaran.

Atas nama Islam, ramai yang berjuang. Pada hidup, pada masa dan pada usianya.

Atas nama Islam juga, kita ada sahabat, ada teman dan ada kawan. Sesuatu yang kadang-kadang kita tafsirkan menurut apa yang dikongsikan dan sesuai dengan ikatan yang kita namakan Islam.

Namun, atas nama Islam juga ada yang keliru menamakan orang lain tidak setaraf kebaikan dirinya, ada di luar sana kelompok yang tidak pernah baik pada pandangan Islam yang difahaminya.

Ada juga yang faham Islam, tetapi sesat dalam laluan kebaikan untuk menyantuni kedua ibupanya. Ada yang hebat dalam da'wah tetapi bercakaran membuang keluarga serta berkira dengan saudara yang dekat dengannya. Ada yang petah berhujah namun tenggelam dalam keangkuhan dan berlumba sesama insan.

Ada yang ilmunya berada atas nama Islam tetapi mengajak manusia mengumpul dosa demi dosa menghina dan mengejek manusia Islam mahupun bukan Islam yang lain. Ada yang menyebut tentang Islam, namun jalan kehidupan ibadahnya caca merba dari teladan Nabi SAW dan para sahabat serta salaf terdahulu.

Tidak ada sesiapa yang dapat memastikan seseorang mendapat hidayah yang benar. Ianya milik Allah SWT, itulah doa-doa kita dalam solat yang kita bacakan di dalam surah Al Fatihah "Tunjukkanlah Kami jalan yang lurus"..

Jalan menuju Allah adalah jalan yang penuh sejahtera dan kedamaian dan fitrahnya adakala diuji dengan kesusahan dan ujian. Ia membuahkan hati dan kehidupan penuh rahmah, empati, kebaikan serta menyuburkan kesejahteraan. Jalan yang kian mendekatkan hati dan kehidupan pada Quran, sunnah  Rasulullah SAW dan kehidupan para sahabat dan keluarga baginda r.a. Jalan yang mengajak manusia lain kepada kebaikan serta mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah SWT, dengan persaudaraan dan kasih sayang.

Andai jalan yang dilalui berjenama Islam tetapi penuh dengan dendam kebencian, saling berdebat dan menunjuk-nunjuk kehebatan…serta jauh pula dari menghayati quran dan sunnah Rasulullah SAW…. itu sebenarnya adalah jalan syaitan yang penuh dengan saduran.

No comments: