Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, October 14, 2015

Membezakan ya’malun (يعملون) dan yaf’alun (يفعلون)...


Dalam bahasa melayu istilah yang kongsikan kali ini ialah MEREKA YANG BERAMAL dan MEREKA YANG MEMPERLAKUKAN PERBUATAN. Sekali imbas, ia nampaknya serupa; namun konteks sebenar dalam kehidupan ia merupakan dua perkara yang cukup berbeza.

Beramal menghasilkan output positif, diredhai Allah SWT namun perbuatan tanpa niat, berterbangan bagai debu atau mungkin terdedah pula untuk mendapat dosa, malah mungkin berganda (moga kita dijauhkan Allah SWT dari dosa-dosa yang tidak disedari mahupun yang disedari ).

Saya juga sebenarnya jarang memperhatikan apa yang saya lakukan sehari-hari. Meskipun ada niat di hati ingin mencari kebaikan; atau juga berniat untuk mendapat pahala...namun sebahagian besar yang saya lakukan itu tanpa niat dan objektif yang jelas.

Fokus keterlaluan mengasingkan urusan dunia dan akhirat; atau juga kesilapan dalam mentafsirkan sesuatu ilmu yang dikatakan duniawi mahupun yang menterjemahkan pahala menjerumuskan orientasi kita pada batas keliru tentang apa sebenarnya yang hendak kita cari dalam kehidupan sementara ini.

Ketara sekali keadaannya pada perkara yang kita anggap rutin, juga pada yang kita anggap tiada kena mengena dengan kematian/akhirat.

Namun, ingin saya kongsikan disini; sejak saya mula serius belajar alquran, saya berusaha sekadar adanya mencari ayat-ayat alquran yang relevan dengan sesuatu 'event' atau perbuatan yang sedang saya lakukan. Saya sering teringat satu kisah seorang wanita di zaman tabi'ut tabi'in dahulu, yang bicara beliau dalam rutin sehari-hari adalah lafaz dari ayat-ayat alquran (secara peribadi saya tidak ingat kisah detailnya, dan juga tidak pasti sama ada kisah tersebut sahih atau sebaliknya). Namun, iktibar kisah tersebut menyebabkan saya sering memperhatikan diri saya untuk kerap mengingati ayat-ayat alquran dalam apa jua suasana yang kita hadapi.

Contohnya apabila kita makan; perhatikan makanan yang kita makan. Saya teringat Firman Allah dalam Surah 'Abasa  ayat 24 ini yang maksudnya

"Adakah kamu tidak perhatikan apa yang kamu makan?"

Tidak ada manusia yang mampu mencipta makanan yang dimakannya (dari tidak ada menjadi ada).


Berbalik pada konteks AMAL dan PERBUATAN; katalah seorang pelajar yang menyasarkan berjaya dengan cemerlang. Sejarah kehidupan saya di kampus dahulu membawakan kehidupan yang memfokuskan perlakukan untuk menghasilkan kejayaan dalam peperiksaan. 

Andai duduk di kampus tiada tujuan untuk lulus, pastilah pula seseorang itu menghabiskan masanya untuk ‘chills around’ serta berpeleseran memenuhkan apa yang diinginkan di dalam hati tanpa memikirkan hasilan yang bakal diperolehi.

Seorang pelajar yang ingin lulus cemerlang, serius dalam pelan pembelajarannya; suasana berbeza dengan pelajar yang tidak kisah dirinya berjaya ataupun tidak.Bergurau dan berborak tanpa tujuan; menghabiskan masa secara melampau tanpa mengulangkaji serta tidak kisah apa yang bakal berlaku andai dirinya gagal.

Konteks dua jenis perlakuan berbeza memberikan kita dimensi jelas bahawa kehidupan kita yang mempunyai matlamat kehidupan selepas kematian; mempunyai pelan tindak, serius, bersungguh-sungguh serta memerhatikan objektif yang dicapai di akhir sesuatu yang dilakukan.

Hidup yang sekadar dihabiskan untuk kehidupan di dunia, tiada hubungan dengan kematian dan akhir merupakan kehidupan tanpa niat. Lalu tidak kisah memperlakukan serta melakukan apa sahaja perbuatan tanpa tujuan.


Di dalam AlQuran, dua konteks kehidupan tersebut dengan amal yang mempunyai niat; Allah addresskan dalam perkataan يعملون.
Perhatikan banyaknya ayat-ayat yang membentangkan perihal beramal soleh (penuh kebaikan).

Allah ungkapkan di dalam Al Quran:

عملوا اصالحات  

BUKAN فعلوالصالحات 



 Dan ayat terakhir surah Al Muthafiffin:

هلْ ثُوِّبَ الكفّاَر ماَ كانوُايفعلوْنَ

Maksudnya, “Sudahkan ‘ganjaran’ untuk orang kafir itu diperolehi atas apa yang dilakukannya?”

Allah gunakan istilah يفعلون ; konteks perlakuan yang dilakukan secara umum tanpa niat dan objektif. 


Mudah-mudahan DIAM kita adalah amalan; bukan perbuatan  yang berlalu TANPA NIAT (HEEDLESS)

No comments: