Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, June 19, 2014

Apabila hati disakiti silih berganti...

Respon dari Mufti Ismail Menk mengenai sejarah dirinya yang pada masa remaja begitu mudah pemarah dan menjadi 'bengis' serta kemudian berubah menjadi insan paling susah untuk menjadi marah selepas menuntut ilmu di madinah Al Munawarah, mencuri perhatian saya. Demikian..antara kisah menakjubkan dengan izin Allah yang perlu diambil teladan dan iktibar.

Saya juga mempunyai sifat sedemikian. Mudah 'irritable' dan menjadi marah pada sesuatu isu walaupun di akhir kisah ianya hanyalah memenatkan emosi dan fizikal apabila kemarahan atau geram terkuak menderam-deram.

Lazimnya, saya akan meluahkan kegeraman tersebut atau memberikan respon yang hampir serupa atau setidak-tidaknya, jiwa saya 'mengembang' bagai bulu seekor kucing yang bergaduh sesama sendiri, sehingga pelbagai pengisian waktu yang sepatutnya mampu saya lakukan, terabai sia-sia begitu sahaja.

Alhamdulillah, peringatan dari Mufti Menk serta anjuran untuk bersungguh-sunguh mendoakan insan sesama muslim sebagai doa yang tidak tertolak di sisi Allah merupakan tazkirah yang begitu berharga. Lalu saya gantikan rasa kemarahan yang hampir saja meletus itu dengan doa-doa yang saya lafaz berulang-ulang.

Saya hadapkan wajah hati saya pada Allah, mohon kedukaan yang saya rasai itu digantikan dengan kebaikan dan permohonan ampun dari Allah kepada insan yang memperlakukan kesilapan itu terhadap saya. Apalah gunanya saya melawan, andai kesilapan bicara di dalam hati mahupun lisan menyebabkan ketenangan menjadi suram lalu bakal menyebabkan ingatan terhadap ayat-ayat Allah yang pernah terpahat hilang berterbangan diarus 'dendam'...

Syaitan yang tidak pernah penat untuk menghasut kita marah dan berdendam!!!

No comments: