Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, May 27, 2019

Orang tak suka jika kita 'tunjuk pandai'

Fitrahnya begitulah..adat orang melayu, lebih-lebih lagi jika berurusan dengan lelaki berbangsa melayu.
Orang melayu secara umum sangat sensitif... lebih-lebih lagi jika komunikasi melibatan perbezaan gender. Apa-apapun isu yang bakal dihadapi, cara 'berpolitik' untuk membetulkan keadaan adalah dengan tidak menyakitkan individu yang 'by default' merupakan seseorang yg perlu 'ditaati' suaranya.

Untuk anda yang baru terjun ke dunia pekerjaan..bertemu dan berbincang dgn pelbagai orang, jagalah tutur kata dan komunikasi. Buat kerja serta tata berurusan, fokuskan pada penyelesaian serta manfaatnya untuk siapa. Yg penting majoriti dapat manfaat. Kita tak perlu ego untuk menegakkan bahawa pilihan kitalah yg terbaik, yg penting organisasi dan matlamatnya. Ingatlah...mereka yang 'apparently' di atas kita; tak suka bila kita tunjuk pandai atau lebih baik dari mereka.

Abaikanlah sahaja...yg penting, buatlah sesuatu yang menggembirakan kita semua.

Pada usia dan waktu 10 ramadhan terakhir seperti ini, saya tak mampu membiarkan stamina saya hanyut 'ke laut' dek melayan isu  yang statusnya 'by default' adalah mutlak dan tidak boleh dicabar.

Biarkanlah.... dunia ini sifatnya sementara. Bila kita diam, bukanlah maknanya kita kalah selama-lamanya.
Dan ingatlah, bahawa setiap yg dilakukan tidak akan hilang begitu sahaja di 'bawah karpet', semuanya pasti akan ditanya.  Bahawa Tuhan yang Menciptakan kita semua, Maha Berkuasa atas segala-galanya.

No comments: