Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, July 11, 2017

Untuk apa kita menulis...

Kita biasanya menulis untuk kita ingati semula tentang sesuatu yang ingin kita ketahui. Sebahagiannya kita simpan sebagai nota, atau catatan atau sekadar beberapa nombor sebagai sandaran di atas kertas.

Ya, sebahagian besar yang kita tulis adalah untuk diri sendiri. Bukan untuk dibaca oleh orang lain.

Bagaimana sesuatu yang baik itu dapat kita kongsikan dalam bentuk tulisan? Mahukah orang lain membacanya?

Terpulanglah bentuk legasi tulisan yang bagaimana untuk kita drafkan. Yang terbaik, adalah sepertimana yang ditinggalkan ulama-ulama terdahulu. Gigihnya mereka menulis. Tiada komputer riba, tiada teknologi maklumat seperti yang kita milki kini.

Namun, karya yang menjiwai kehidupan yang penuh kerendahan hati mengharap redha Allah, kian tandus di rak-rak yang terpamer buku-buku tatapan umum. Saya juga tercari-cari tema perspektif bentuk tulisan untuk dimanfaatkan oleh insan-insan yang saya kasihi. Sudah pasti..saya berharap ianya bukanlah sebuah karya syok sendiri.

Demikian juga dalam bidang akademik. Saya melihat tidak ramai yang mampu menulis. Majoriti mampu membaca dan menyampaikan ilmu, namun dalam perbahasan berupa bicara pena ini, karyanya sangat terhad. Termasuklah saya yang sering terbatas ke arah pengumpulan tulisan yang berkenaan.

Jiwa yang tenang, diilhamkan Allah swt untuk menulis. Hati yang penuh kerendahan, mampu mencoretkan pelbagai skematik tulisan untuk sampai ke hati yang membacanya. Betul..niat yang benar di hati  dengan izin Allah yang membukukan segala-galanya.


No comments: