Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, October 30, 2016

Tatkala hati di sapa 'syaitan'...

Rhetorik tajuk tulisan saya kali ini bukan untuk membincangkan tentang unsur-unsur hantu syaitan yang sudah sekian lama berakar umbi dalam masyarakat kita. Bukan juga unsur seram atau mistik dan sebagainya yang nyata merupakan tema yang menjadi bisul yang meng 'onar 'kan aqidah..

Namun..saya sekadar berkongsi tentang peranan syaitan yang terus berusaha dengan helah dan bisikan untuk melemahkan hati dan perjuangan kita kembali ke jalan Allah SWT. Syaitan dan tenteranya yang tidak mampu kita lihat dengan mata kasar, terus-terusan tanpa hentinya mencari ruang untuk mencipta suasana hati dan diri kita berbuat dosa, terlupa tentang banyaknya ruang kebaikan, tidak mengambil berat tentang kepentingan masa dan usia, tidak mengendahkan tentang tazkirah, pandang rendah pada unsur yang dekat dengan quran dan hadith nabi SAW...dan sebagainya.

Syaitan datang dalam bisikan..hasutan..idea..

Syaitan juga datang dalam perangai bentuk manusia....menghasut dan menimbulkan dosa di hati kita.

Syaitan juga datang dalam bentuk manusia... menyakiti dan menimbulkan kemarahan hingga menyebabkan permusuhan sesama kita, manusia..

Saya berdoa...semoga manusia berperangai syaitan dan wakil-wakil syaitan itu untuk dijauhkan Allah dari kita semua ......

No comments: