Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, September 5, 2014

Kita menterjemahkan apa yang ada di dalam hati..

Sejauh mana kedudukan hati seseorang, boleh ditelah dari gesture dan komunikasi lisannya. Meski dalam keadaan sedar, sesuatu terjemahan itu dapat disusun, namun dalam kebanyakan keadaan, ia terserlah menjadi realiti sebenar tatkala diri dan hati diuji dengan kesusahan.

Aura hati yang sakit dan nanar 'terlukis' dalam ekspresi komunikasi yang saban menyakitkan hati orang lain untuk menerimanya. Andai diberikan julat masa seharian untuk dinilai, majoriti dalam pengisian masa itu diisi dengan beban tulisan mahupun lisan yang tidak menyenangkan.

Apatah lagi..jika kita datangi mereka dengan senyuman, bukan tidak diberikan respon yang seimbang namun dicantas pula dengan 'masalah' demi 'masalah' yang tidak pernah kita tanyakan.

Ada orang berkata…saya ni mulutnya bising, tapi hati saya tak sampai hati 'nak buat' orang. Ada pula insan yang kehadirannya dikenalpasti sekadar mencipta kontroversi untuk menyakiti hati orang lain, mengelirukan fokus, menyatakan ekspresi berdolak-dalik dan lebih pelik kemudiannya memohon ampun dan maaf berulang-ulang.

Realitinya…saya tidak mampu memberikan sebarang 'judgement' dalam konteks mencari kesalahan. Namun saya cenderung untuk tidak bersetuju dengan dua jenis insan sedemikian.

Perlu apa kita sakiti orang lain, perlu apa pula kita 'mengirai'kan kesilapan tanpa mengambil langkah sama-sama membetulkan. Lebih pelik menyusun maaf dalam keadaan yang mana orang lain merasa terhina.

Sesungguhnya, kita banyak peluang menggantikan kesilapan berkenaan dengan lafaz-lafaz mulia zikrullah, istighfar mahupun mengulang-ulangkan ayat mulia alquran.

Sesekala… ingatan saya melintas dalam koridor semalam yang sering saya lalui dengan perasan kosong mahupun perjalanan yang tidak pernah merujuk secara introspektif kepada niat sebenar di dalam hati. Lowongan bicara penuh kebaikan itu sebenarnya terbentang cukup luas, kitalah juga yang perlu berdoa untuk diizinkan Allah melakukan kebaikan-kebaikan yg diredhaiNya..

No comments: