Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, August 24, 2014

Mendefinisikan dimensi sebuah kematian..


Beberapa hari ini kita diselubungi rasa hiba dan sayu. Ketibaan jenazah yang terlibat dengan peristiwa MH17 untuk disempurnakan pengkebumiannya, meledakkan semula kenangan dukacita yang melibatkan kematian mendadak akibat pesawat yang ditembak jatuh itu pada ramadhan yang lalu.

Hati mana yang tidak tercuit menyaksikan kematian dalam jumlah yang begitu ramai secara serentak...apatah lagi pemergian mereka dalam keadaan yang tidak diduga sama sekali. Fitrah kita sebagai insan, pasti dibuai rasa dukacita serta kesedihan.

Namun, fitrah itu wajarnya tidak ditambah dengan nostalgia-nostalgia yang tidak membawa kepada kekuatan aqidah mahupun sesuatu yang membuka pula peluang syaitan untuk mengapi-apikan kekesalan atas detik-detik yang telah terjadi. Jangan pula terikut-ikut dengan amalan bukan ajaran Nabi SAW untuk memperingati kematian mahupun meniru cara yang tidak sama aqidahnya dengan kita ini untuk memperingati mereka yang telah pergi..

Allah menjadikan maut dan hidup sebagai medan untuk menguji siapa yang lebih ihsan amalannya (maksud surah Al mulk ayat 2).

Dan datanglah sakratul maut, itulah yang kamu sering lari daripadanya (Maksud Surah Qaf ayat 19)

..dan tiada siapa tahu apa yang akan dikerjakannya pada esok hari, dan tiada siapa tahu di bumi mana dia kan mati, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Menyedari segala yang berlaku (all-aware). (Maksud surah Lukman ayat 34)

Di manapun kamu berada, kematian akan datang mendapatkanmu, meskipun dirimu berada di tempat yang tinggi (maksud surah AnNisa’ ayat 78)


Kematian merupakan detik yang membawa keinsafan di hati kita bahawa kita ini yang masih dipinjamkan Allah usia dan nyawa, sama-sama menunggu giliran. Tinggal lagi detik pengakhirannya tidak kita ketahui, di mana, bila dan bagaimana.

Allah Al Wadud, Al Wahhab, Ar Rahman, Al Jabbar dan ArRahim...sesungguhnya setiap pada kesusahan/ penderitaan, ada kemudahan dan sesungguhnya pada setiap kesusahan/penderitaan, ada kemudahan (Al Insyirah ayat 5 dan 6).

Hidup ini yang perlu kita isi dan teruskan dengan kebaikan. Dan tiadalah pula kebaikan itu dengan izin dari Allah SWT.

Tidak wajar juga kita kaitkan dengan cara kematian, bentuk dan keadaan jenazah dengan amalan seseorang. Hanya Allah yang Maha Mengetahui bagaimana keadaannya seseorang apabila seseorang itu telah dijemputNya. Jangan pula kita yang entah bagaimana akhirannya ini...sibuk menghakimkan seseorang. Marilah kita sama-sama saling mendoakan.

Buat saudara seikhwah saya di MH17 yang dijemput pulang ke sisi Allah SWT, moga roh mereka semua dirahmati dan diampunkanNya...

No comments: