Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, December 1, 2012

Kembara Haji 2012 (3) : Wukuf dan khutbah di Arafah..

Alhamdulillah, antara pengalaman paling mengesankan dalam kembara ini ialah tatkala hadir di padang Arafah untuk wukuf. Wukuf adalah merupakan satu dari rukun-rukun haji.

Dari hadith Rasulullah SAW yang bermaksud, " Haji adalah Arafah" (Riwayat Tarmidzi). Mereka yang tidak dapat hadir ke Arafah secara automatik tidak mendapat haji.Wukuf di Arafah tidak boleh diwakilkan..bagaimana uzur sekalipun seseorang, mereka perlu wukuf walau sebentar di Arafah pada waktu yang bermula sejak masuknya waktu zuhur hingga terbenam matahari pada 9 hb Zulhijjah.

Sebelum tiba di Arafah, antara yang merisaukan saya ialah keadaan kesihatan serta cabaran yang mungkin menjadi halangan untuk wukuf di situ. Pihak Tabung Haji sering mengingatkan jemaah untuk terus berdoa agar semua dapat melaksanakan wukuf kerana ia merupakan antara ibadah yang paling penting untuk dilaksanakan.

Meskipun menurut sunnah sepatutnya pada 8hb Zulhijjah itu jemaah perlu singgah di Mina dahulu sebelum ke Arafah, namun atas keperluan pengurusan..jemaah Malaysia dibawa terus ke Arafah pada tarikh berkenaan. Setiap jemaah nyatanya begitu teruja ketika berada di Arafah.


Pintu khemah yang terbuka serta kedapatan jemaah lelaki yang berkeliaran di kawasan jemaah wanita serta keadaan dalam khemah yang cukup memuatkan kami melepaskan penat... menyebabkan saya sukar melelapkan mata pada malam 9 hb Zulhijjah itu.

Saya tak faham mengapa sebahagian jemaah haji lelaki terus menjengah ke khemah wanita tanpa menitikberatkan aurah kami yang perlu dipelihara. Disebabkan keadaan khemah sedemikian yang pengudaraannya tidak begitu baik, ada jemaah wanita yang tidak berpakaian 'formal' ketika malam menjelang. Saya sedih sebenarnya.. terkadang timbul rasa tidak selesa. Hendak dimarah.. kami semua sama-sama sedang beribadah, sebahagian mereka itu pula sudah berusia. Biar apapun alasan, teknologi hari ini dengan telefon tangan serta kehadiran kakitangan tabung haji serta sukarelawan yang mencukupi..; saya terus tidak faham mengapa mereka terus berkali-kali menjengah isteri masing-masing.



Akhirnya debar menanti tarikh yang dinantikan iaitu masuknya waktu wukuf tiba, sebaik sahaja masuk waktu zuhur. Saya memilih untuk berada di bawah pohon di luar khemah bersama beberapa jemaah wanita yang lain. Sebahagian jemaah yang lain berada di dalam khemah.Allahu akbar .. apabila tiba sahaja waktu wukuf, terbit di dalam hati perasaan yang luar biasa. Alhamdulillah..saya dan jemaah haji lain diizinkan Allah hadir di tanah Arafah yang sering menjadi sebutan pada waktu-waktu sebelumnya. Satu keadaan yang sangat diidamkan oleh setiap muslim yang berniat untuk menunaikan haji...betapa ramai yang ingin hadir ke arafah untuk menunaikan haji, namun masih terhalang oleh sebab-sebab tertentu. Air mata saya mengalir tanpa henti, sungguh.... sukar untuk dikisahkan perasaan ketika itu.


Buku mengenai Haji yang saya perolehi dari Profesor saya benar-benar membantu untuk tidak melepaskan peluang melakukan pengisian menurut kemampuan sepanjang berada di Arafah. Sempat juga saya meneliti isi kandungan khutbah Haji Perpisahan semasa hayat Rasulullah SAW.

Wukuf di Arafah pada waktu itu ditandai dengan azan zuhur dan diikuti solat berjemaah dan kemudian diikuti oleh khutbah Arafah.. isi khutbah yang dibaca oleh imam dalam versi Bahasa Melayu itu merupakan kandungan dari khutbah haji perpisahan yang telah disampaikan oelh Rasulullah SAW.

Apabila imam yang membacakan khutbah tersebut menangis tatkala menyampaikan isi khutbah yang berkaitan dengan wanita, saya juga turut menangis... isi khutbah tersebut menusuk-nusuk ke dalam hati, sebahagian besarnya menjawab persoalan-persoalan yang berlegar dalam fikiran saya selama ini... mengenai wanita dan keperluan menjaga kehormatan serta "complicated"nya situasi masyarakat hari ini yang begitu ramai wanita keluar bekerja..

Saya kongsikan sebahagian isi khutbah tersebut dalam Bahasa Inggeris..

O people.. fear Allah concerning your women. Verily, you have taken them on the security of Allah and have made them lawful unto you by Words of Allah. It is incumbent upon them to honor their conjugal rights and not to commit acts impropriety which, if they do, you have authority to chastise them yet not severely.If your wives refrain from impropriety and are faithful to you, clothe and feed them suitably.

No comments: