Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, January 6, 2010

Menunaikan Umrah dengan RM 1600....?

Saya tidak berniat untuk mengiklankan apa-apa...cuma ingin berkongsi sedikit kekecewaan saya apabila terpandang risalah iklan tersebut di salah sebuah masjid baru-baru ini.
Iklan tersebut sebenarnya mencari 'kaki' untuk menemukan seramai yang mungkin pelanggan yang ingin menunai umrah VIP dengan bayaran kos sehingga RN6000 seorang. Umpan RM 1600 itu adalah sebagai upah mendapatkan bakal-bakal individu yang akan mengerjakan umrah.
Konsep seakan-akan MLM ini banyak dipraktikkan dalam amalan perniagaan hari ini. Ia menjadi pentas untuk kebanyakan individu yang tidak ada modal untuk mencipta kekayaan dan keuntungan. Buruan mencari pendapatan sampingan secara mudah menjadi cara hidup yang lumrah. Hak mencipta kekayaan adalah hak individu tetapi jangan sampai ia disandarkan pada keuntungan yang tercipta atas angin...sehingga memberi kemudharatan kepada masyarakat.
Berapa banyak contoh kemudharatan MLM ini...apabila dipaksa sahabat2 yang pernah kita kenal membeli produk2 yang tidak kita perlukan; pada harga yang terlalu mahal dan diluar jangkaan serta mereka ini kemudiannya mengumpankan pula kita dengan gula2 materialistik supaya bersekongkol menjadi ahli pengedar untuk membanyakkan point kepada mereka.
Lebih baik jika konsep itu menurut skala koperasi...yang memperniagakan barang-barang perlu serta kemudiannya mengagihkan keuntungan yang diperolehi kepada ahli yang melabur. Yang penting, kita berbelanja pada perkara yang perlu, pada harga yang manasabah serta tidak menipu sesiapa.

No comments: