Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, December 9, 2012

Sekolah Menengah Islam Tahfiz Al Amin (SMITA)

Saya tidak pernah tahu tentang wujudnya sekolah tersebut..sehinggalah apabila keputusan UPSR baru-baru ini diumumkan. Entah kenapa, saya mempunyai persepsi bahawa tawaran ke sekolah agama berasrama di bawah JAIS begitu tipis bagi mereka yang tidak mendapat keputusan 5A.

Saya jujurnya tidak mengambil peduli tentang sekolah-sekolah menengah berasrama kerana saya bertanggapan bahawa anak saya semuanya akan bersama saya sehinggalah mereka berada di tingkatan 5. Pengalaman saya yang bersekolah asrama di MRSM dulu memberikan saya kecenderungan untuk saya bersama-sama mereka pada usia remaja. Apabila anak sulung saya selesai darjah 6 dengan keputusannya... saya tidak bersedia secara mental dan emosi untuk dirinya ke sekolah asrama. Namun, intituitif hatinya yang cenderung ke aliran tahfiz dan agama serta pelbagai cabaran dunia cyber pada hari ini, mengubah tanggapan saya... saya pula yang sama-sama memilih sekolah yang saya dan suami saya berharap dapat memenuhi hajat di hatinya.

SMITA terletak di Cenderung Balai Perak..kawasan pedalaman yang dikelilingi bendang serta bersih udara persekitarannya. Dari skop latarbelakang serta individu yang saya yakini berpengalaman dalam bidang agama dan akademik, kami sekeluarga menziarahi sekolah tersebut untuk mendapatkan maklumat serta gambaran yang lebih jelas.



Meskipun sekolah tersebut merupakan sekolah tahfiz, saya difahamkan anak-anak yang belajar di situ hanya diwajibkan menghafaz minima 10 juzuk; bukan 30 juzuk. Menurut pengetua.. ia merupakan hasrat dan tujuan mereka untuk memantapkan keperibadian individu yang menghafaz Quran kerana berdasarkan pengalaman mereka, ramai yg hafaz 30 juzuk tapi sedihnya, ada yang tidak menjaga kemuliaan hafazan tersebut dalam kehidupan masing-masing. Bahasa pengantar persekolahan adalah Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab.. satu ciri yang merupakan 'favourite' saya.

Satu lagi ciri yang baik, sekolah tersebut tidak membenarkan sebarang alat digital termasuk handphone. Semua kemudahan komputer dan internet disediakan oleh pihak sekolah; pelajar tidak dibenarkan sama sekali membawa alatan seperti ipad, tablet, smartphone dan sebagainya.



Dan yang paling saya suka... sekolah tersebut terletak di tengah-tengah bendang yang menghijau...sejuk hati memandangnya. Satu suasana kondusif untuk menuntut ilmu...dan untuk saya juga, yang mungkin bercuti panjang ke situ untuk menulis...

Boleh browse di sini untuk maklumat lanjut SMITA..



II: SMITA - 2015



Sekolah Menengah Islam Tahfiz Al Amin (SMITA) pada tahun ini memasuki tahun keempat penubuhannya. Alhamdulillah, sedikit demi sedikit kewujudan sekolah tersebut nyata memberikan impak signifikan dalam persediaan kita menyediakan generasi akan datang untuk memenuhi keperluan ummah secara kontemporari.

Saya jujurnya agak skeptikal semasa mula-mula saya mengenali SMITA pada tahun 2012. Saya masih ingat pesanan seorang yang saya hormati pandangannya, agar tidak 'mempertaruhkan' masa depan anak-anak terutama pada sekolah yang masih belum kita tahu tentang 'track record' dan latarbelakangnya…apatah lagi sekolah yang masih baru dan berusia 'setahun jagung'.


Latarbelakang pengajian saya dan suami jauh berbeza dengan apa yang ditawarkan di SMITA. Selepas browse secara tidak sengaja apabila saya dan suami tercari-cari option untuk anak kami yang sulung melanjutkan pelajaran, saya sendiri tidak pasti akan 'instinct' atau persepsi yang begitu kuat menyatakan bahawa sekolah ini (SIMTA) adalah sekolah yang baik. Namun, selepas belajar tentang doa dan juga tawakkal pada Allah SWT, saya yakin bahawa instinct itu sebenarnya adalah datang dari Allah SWT.


Saya adalah sebahagian dari ibu-ibu pelajar yang menghantar anak-anak ke SMITA. Pastinya kami berkongsi naluri yang serupa iaitu mengharapkan semoga anak-anak berpeluang menimba ilmu, berkongsi pengalaman serta menerima tunjuk ajar yang sebaik mungkin serta paling penting, bersandarkan quran dan sunnah.

Meskipun saya kini mempunyai kelulusan professional yang diberikan status tersendiri dalam senarai akademik yang diiktiraf, namun jauh di sudut hati..bahawa saya merasa begitu 'naive' sekali kerana tidak menguasai bahasa arab, quran dan pengajian sunnah. Owh…banyaknya yang saya tidak tahu sebagai seorang muslim. Andai diberi peluang sekali lagi untuk saya belajar di peringkat menengah..saya begitu berharap jika dapat melalui kurikulum seperti yang ditawarkan di SMITA.

Justeru saya tidak teragak-agak untuk memberikan a very strong recommendation untuk ibubapa yang mencari sekolah terbaik untuk penyediaan anak-anak di dalam lingkungan quran dan sunnah serta diberikan juga ilmu akademik untuk memilih SMITA sebagai pilihan paling atas dalam ranking pilihan…



Untuk anak-anak pelajar baru tingkatan satu SMITA 2015 serta para seniors semuanya, diucapkan selamat belajar. Moga perjalanan menimba ilmu dipermudahkan Allah SWT..

III - SMITA selangkah lagi menapak ke hadapan

Mulai tahun 2016 ini, SMITA mula membuka pendaftaran pelajar puteri. Satu perkembangan yang sangat memberansangkan. Di tengah-tengah kerancakan masyarakat Muslim majoriti negara ini yang kian cenderung untuk memilih pendidikan komprehensif anak-anak terutama dalam konteks memartabatkan alquran, SMITA turut menyediakan pakej pendidikan untuk para puteri yang kita kasihi.

Semasa mengambil rekod keputusan akhir tahun anak saya di SRAI Bangi baru-baru ini, guru kelasnya memaklumkan tahap pencapaian yang semakin baik. Mereka yang cemerlang dalam PSRA berhadapan saingan untuk terpilih ke Sekolah Agama Berasrama Penuh di bawah kelolaan JAIS.

Kuota markah untuk pelajar perempuan dinaikkan ke markah 98%; maknanya untuk kemasukan sessi 2016, anak-anak perempuan yang lulus mencapai 98%  dalam PSRA sahaja layak dipertimbangkan ke sekolah berasrama seperti SAMBES di Subang. Saya terkedu seketika…bukan kecewa kerana diskriminasi sedemikian. Namun, kedudukan kuota sedemikian semakin menyedarkan saya bahawa untuk wanita/ perempuan…kita memerlukan penilaian semula kurikulum yang berbeza dengan pelajar lelaki.

Era masa hadapan semakin mencabar. Fokus pembangunan lahiriyah memerlukan gandingan individu lelaki dan perempuan.Ia merupakan GANDINGAN…bukan TANDINGAN antara satu sama lain.

Satu seminar yang disampaikan oleh sahabat/ Professor yang saya kasihi Dr Harlinah Halizah Hj Siraj baru-baru ini turut memberikan tumpuan pada fokus untuk memberikan keutamaan yang spesifik untuk pembangunan wanita. Dana dalam bentuk kewangan, masa dan logistik berkaitan yang diberikan kepada pembangunan wanita secara umumnya akan memberikan pulangan hampir 99% kepada pembangunan masyarakat secara keseluruhannya. Fakta ini membuka dimensi penting untuk kita sama-sama fikirkan bahawa untuk pembangunan masyarakat dalam masa akan datang, skop kurikulum yang mengoptimakan kemampuan unik wanita dapat dilaksanakan.

Sudah tentu, potensi yang dikongsikan oleh SMITA Puteri perlu dimanfaatkan sebaik-baiknya ke arah pembangunan masyarakat seterusnya kejayaan individu berkenaan di dunia dan akhirat.



No comments: